Kwaliteit mobiele verbindingen op de trein laat te wensen over. “We zijn 2024. De NMBS moet gratis wifi voorzien op de trein.”

Céline Vermeiren en Robby De Caluwé

Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) voert elk jaar metingen uit die peilen naar de kwaliteit van de mobiele netwerken in ons land. Op 21 maart 2024 verschenen de nieuwe resultaten van deze rij- en treintestcampagne van het BIPT[1]. Om de kwaliteit van mobiele verbindingen op de trein te testen, werd langs 16 van de grootste spoorlijnen in België gemeten. Uit die resultaten blijkt dat de kwaliteit van onze mobiele verbindingen in de trein er de afgelopen jaren niet op verbeterd is, in tegendeel.  Dit geldt zowel voor wat betreft het bellen als het mobiele internet, behalve daar waar 5G lokaal beschikbaar is. Maar niet iedereen heeft een toestel met een 5G-verbinding, natuurlijk. Nochtans worden de telecomoperatoren door het 700-MHz-besluit van 28 november 2021 verplicht om op 98 % van de locaties van de 15 meest gebruikte spoorlijnen een minimumdebiet outdoor te leveren van 10 megabit per seconde.

Céline Vermeiren, 2e opvolger op de lijst van Alexander De Croo voor het federaal parlement, en Robby De Caluwé, federaal volksvertegenwoordiger en kandidaat voor het Vlaams parlement, nemen bijna dagelijks de trein naar Brussel en ervaren ook dat werken tijdens de treinrit quasi onmogelijk is als je internet nodig hebt. “Op veel plaatsen valt de lijn gewoon weg wanneer ik aan het bellen ben in de trein, en dan is er ook geen 4G of 5G-verbinding meer”, aldus Céline. Robby De Caluwé probeert tijdens de treinrit vaak een digitale meeting te houden. “Maar ook dat lukt vaak niet, omdat het geluid en beeld voortdurend wegvallen”, zegt hij.

Wat Céline en Robby – en ongetwijfeld nog veel andere pendelaars – dus bijna dagelijks meemaken, wordt ook bevestigd in dit rapport.

De metingen van het BIPT gebeuren enkel langs grote spoorlijnen. Robby De Caluwé en Céline Vermeiren roepen minister De Sutter op om deze tests op alle spoorlijnen in België te voorzien, en deze dus ook op landelijkere lijnen uit te voeren. De lijn zoals die van Sint-Niklaas naar Brussel, bijvoorbeeld.

Volksvertegenwoordiger Robby De Caluwé en Céline Vermeiren schuiven 3 oplossingen naar voor om dit probleem aan te pakken.

De NMBS moet er in de eerste plaats voor zorgen dat het signaal de trein beter bereikt. “De coating op de ramen van treinen en de kooistructuur van treinstellen (zgn. kooi van Faraday) houden de mobiele signalen immers gedeeltelijk tegen. Dit wordt wel aangepakt, maar tot nu toe enkel bij gerenoveerde treinen en nieuwe treinen. Vaak dus niet de treinen die door landelijkere gebieden rijden. ”, aldus Céline Vermeiren (Open Vld).

Ten tweede roepen Robby en Céline minister De Sutter op om met de verschillende operatoren in ons land te gaan samenzitten om het mobiele netwerk in de treinen te verbeteren. Zo moeten er bijvoorbeeld meer zendmasten komen die gericht zijn op landelijke treinlijnen.

Daarnaast is een gratis wifi-verbinding op de trein in verschillende delen van Europa al een compleet normaal gegeven. “In zowel Nederland als Spanje voorziet men op de meeste treinen een gratis wifi-verbinding”, aldus Céline Vermeiren. “En ik zat vorige week nog op een vlucht naar Spanje, en kon toen vlotjes mijn mails wegwerken dankzij wifi aan boord”, aldus Robby.

Als we meer mensen in de trein willen krijgen en hen uit de auto willen houden, moeten ze kunnen werken op de trein. In Nederland kan er wel gratis wifi voorzien worden op de trein, dus waarom niet in België?

[1] https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/resultaten-van-de-rij–en-treintestcampagne-2023